Słownik pojęć przy tworzeniu własnej strony internetowej


Jeżeli posiadasz swój biznes lub jesteś początkującym programistą chcesz dowiedzieć się więcej na temat pojęć używanych w świecie IT to dobrze trafiłeś. Poniżej przedstawiam Ci słownik ogólnych pojęć związanych z szeroko rozumianym światem IT wraz z prostymi, zrozumiałymi objaśnieniami, które przydadzą Ci się przy etapie tworzenia strony internetowej!


A więc zaczynajmy:

 

  • Hosting – słowo podstawa. Gdy będziesz tworzyć lub zlecać utworzenie strony internetowej to z pewnością się z tym słowem spotkasz. W skrócie i uproszczeniu jest to usługodawca dla Twojego serwera na którym znajduje się Twoja strona WWW. Będziesz miał do niego dostęp za pomocą FTP lub SSH. Nie myl z domeną!
  • Serwer – miejsce + odpowiednie zasoby sprzętowe znajdujące się u firmy hostingowej.
  • FTP / SSH – jest to w uproszczeniu typ połączenia z Twoim serwerem – FTP określa standardowe połączenie, SSH jest to połączenie szyfrowane.
  • Domena internetowa – jest to Twój adres w sieci. Jest to nazwa określająca Twoją stronę – należy ją połączyć z hostingiem. Co istotne, większość nazw jest już pozajmowana (mamy 2019!), więc dostępność i ceny twojej nazwy internetowej możesz sprawdzić tutaj: https://jdm.pl/domeny/. Co równie istotne różne końcówki dla domen mają różne ceny.
  • WordPress – najbardziej znany system zarządzania treścią na świecie. Około 33% stron w sieci postawionych jest na WordPressie. Jego skrót to WP, często dodawana jest do niego końcówka CMS.
  • CMS – czyli Content Management System – to system zarządzania treścią. Bardzo znanym CMS jest WordPress. CMS’ami mogą być również takie systemy jak Drupal, Magento, OsCommerce czy Shopify.
  • Motyw – jest to szata graficzna Twojej strony (+ oczywiście odpowiednie funkcje). Budując swoją stronę możesz wybrać z setek tysięcy gotowych motywów dostępnych na portalach takich jak: https://themeforest.net/ lub zbudować swój motyw od podstaw.
  • Pozycjonowanie / SEO – czyli prosto rzecz ujmując optymalizacja Twojej strony internetowej, tak by wyświetlała się na jak najlepszych pozycjach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google – czyli po prostu w wyszukiwarce (jest to proces czasochłonny i kosztowny, a wyniki utrzymują się przez jakiś czas).
  • Google Ads – wykupienie płatnych pozycji w wynikach wyszukiwania. Możesz utworzyć reklamy za pomocą narzędzia Google Ads i płacąc odpowiednio za kliknięcie reklamy wyświetlać się w wyszukiwarce Google (jest to proces szybki, kosztowny, a wyniki są tylko gdy płaci się za kampanię).
  • HTTPS / SSL – potocznie mówiąc jest to szyfrowanie Twojej strony internetowej. Gdy ktoś pyta się Ciebie, czy ta strona ma https lub ssl, to oznacza, że pyta się czy strona WWW jest szyfrowana (posiada wtedy zieloną “bezpieczną” kłódkę). Co ciekawe dla większości stron można wygenerować bezpłatny certyfkat SSL o nazwie Let’s Encrypt.
  • HTTP – jest to niezaszyfrowana strona – protokół bez szyfrowania.

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o